ChristenUnie Elburg bezoekt kaasboerderij Van Zeeburg

Kaas 2.jpgdinsdag 08 maart 2022 19:52

Dinsdag 8 maart bezocht een afvaardiging van ChristenUnie Elburg Kaasboerderij Van Zeeburg aan de Mezenbergerweg in Doornspijk. “De kaas kende ik wel, en die is super, maar wat een mooi bedrijf! Helemaal in eigen beheer wordt hier gewerkt aan een fantastisch product dat in de gemeente, in de regio en ver daarbuiten wordt geconsumeerd. Ik heb heel veel moois gezien”, zegt raadslid Jan Karreman die erg onder de indruk was van wat hen werd voorgeschoteld.

Vader Aart van Zeeburg verzorgde een rondleiding. Daarbij vertelde hij vol passie over het familiebedrijf, waarvan hijzelf, zijn beide zoons en een schoondochter deel uitmaken. Mooie anekdotes en gezegdes uit vervlogen jaren kwamen voorbij, waarvan er een bleef hangen, een die alles zegt over het bedrijf: 'Al pocht de melker nog zo ras, de kaas wijst uit hoe 't melken was'.

Lokaal kwaliteitsproduct

De Van Zeeburgs zijn geen grootdoeners of pochers, maar laten de kwaliteit van het product spreken. Het hele proces van melken tot verkoop kwam voorbij, waarbij Aart van Zeeburg nadrukkelijk zorgvuldigheid, passie, reinheid en hygiëne naar voren bracht als belangrijke thema's.

Nadat Van Zeeburg nog even memoreerde dat ze zo nu en dan onder het wakend oog van een rabbijn ook koosjere kaas maken, kwam het gesprek op grote thema's als de oorlog in Oekraïne, met gevolgen voor de landbouw, prijsverhogingen en voedselschaarste.

“Zo zien we dat deze vreselijke oorlog, hoewel dit natuurlijk in geen verhouding staat tot wat de Oekraïense bevolking moet doorstaan, ook gevolgen heeft voor ons land, onze regio en bedrijven in onze gemeente”, aldus Gert-Jan Hoeve, kandidaat nummer 3 op de kieslijst van ChristenUnie Elburg. “Laten we daar oog voor hebben. Laten we ook in de gemeente Elburg alles doen om te helpen en ondersteunen. Dat betekent natuurlijk bidden om uitkomst, maar zeker ook mensen opvangen zoveel als dat kan en geld beschikbaar stellen voor wie dat nodig hebben.”