ChristenUnie Elburg presenteert verkiezingsprogramma: ‘Samen recht doen’

Overhandiging verkiezingsprogramma ChristenUnie 2022-2026.jpgzaterdag 05 februari 2022 12:31

‘Samen recht doen’, dat is wat ChristenUnie Elburg de komende 4 jaar wil. Lijsttrekker Maroeska Veldkamp kreeg het verkiezingsprogramma met deze titel onlangs aangeboden uit handen van de vorige lijsttrekker en wethouder Willem Krooneman. In het verkiezingsprogramma staat concreet wat de ChristenUnie wil bereiken.

Lijsttrekker Maroeska Veldkamp: “We willen samen met andere partijen en met inwoners aan de slag om het goede te doen voor alle inwoners. We willen recht doen aan de kwetsbaren, jong en oud. Maar ook recht doen aan de natuur. Dat betekent voor ons dat we verantwoord omgaan met de schepping in onze gemeente, inzetten op duurzaamheid en nog veel meer.”

Beiden werkten mee aan het nieuwe programma. Willem Krooneman: “We kunnen voortbouwen op de basis die we de afgelopen jaren hebben gelegd. Ik ben ervan overtuigd dat we met dit vernieuwende programma voor veel inwoners een verschil kunnen maken. In ons programma staan de onderwerpen waar we ons maximaal voor gaan inzetten. We willen wat ons betreft vooral heel praktisch werken aan wat ‘samen recht doen’ concreet betekent.

Allereerst zetten we ons in voor het gezond en veilig opgroeien van kinderen en jongeren in onze gemeente. Daar hoort goed onderwijs in toekomstbestendige gebouwen bij, maar ook het betrekken van jongeren zelf. Als ChristenUnie willen we vaker met jongeren in gesprek. Er wordt te vaak over jongeren en niet met jongeren gepraat. Verder gaan we bewegen en sporten extra stimuleren, met passende accommodaties, maar ook met betere en veilige fietspaden en wandelpaden.

We willen een ondernemersvriendelijke gemeente zijn en zorgen dat ondernemers makkelijker bij de gemeente terecht kunnen. Ook het bouwen van meer woningen is in alle kernen hard nodig. Die bouwen we het liefst voor onze eigen inwoners.” Voor al deze onderwerpen zet wethouder Willem Krooneman zich samen met de nieuwe fractie ook de komende periode weer graag in.

“Duurzaamheid en het verantwoord omgaan met de natuur is voor ons heel belangrijk”, vervolgt lijsttrekker Maroeska Veldkamp. “Daar willen we in investeren en inwoners stimuleren om het goede te doen. Dit moet voor iedereen wel haalbaar en betaalbaar zijn. En samen recht doen betekent voor ons ook echt samen. De gemeente moet daarbij het goede voorbeeld geven. We willen zoveel mogelijk inwoners bij nieuwe plannen betrekken. Dat betekent dat we meer met inwoners in gesprek moeten gaan, echt luisteren naar wat inwoners te zeggen hebben en daar serieus werk van maken.”

Maroeska Veldkamp besluit met: “We zetten ons opnieuw vol energie in voor alle inwoners van onze gemeente. Ons politieke werk vraagt soms om moeilijke keuzes, maar dat doen we in vertrouwen en in afhankelijkheid. We hopen en bidden daarom voor een mooi verkiezingsresultaat, zodat we ook de komende 4 jaar met Gods zegen het goede kunnen doen in onze gemeente: Samen recht doen!”

Het volledige verkiezingsprogramma is beschikbaar op de pagina elburg.christenunie.nl/verkiezingsprogramma.